Časté dotazy

Proč musím při příchodu do čekárny ihned odevzdat sestře kartičku pojištěnce a případné zprávy, tiskopisy, nemocenské?
 
Naším cílem je mimo jiné snížit čekací dobu v čekárně. Odevzdáním tiskopisů můžete urychlit průběh odbavení tím, že sestra předchystá některé náležitosti, případně vám řekne co je nutné doplnit.

Pořád mě někdo předbíhá, jak je to možné?
 
Pacienti jsou objednaní, jdou pouze k sestře nebo je zdravotní stav natolik závažný, že vyžaduje dřívější ošetření lékařem.
 
Musím se objednávat?
 
Pacienti s akutními stavy (nachlazení, boletsivé stavy) se neobjednávají. Pacienti s neakutní stavy (léky, dlouhodobé potíže) se objednávají.
 
Pro jaké stavy platí objednání?
 
Objednání slouží hlavně pro neakutní stavy - předpis léků, kontrolní vyšetření lékařem, vyplňování tiskopisů, předoperační vyšetření, ... Pokud máte akutní problém dojděte bez objednání.
 
Jsem objednaný na určitou hodinu, půjdu k lékaři přesně v ten čas?
 
Objednací čas je orientační, bohužel přesně nelze vždy zajistit. Snažíme se objednané pacienty brát do 15 minut od času objednání.
 
Jak dlouho dopředu se mám objednat?
 
Termíny objednání jsou různě vytížené, např.  v době chřipek a nachlazení, před dovolenou a po ní bývají termíny dříve naplněné. Pokud to jde nejlépe se objednejte měsíc až 14 dní předem, budete mít větší výběr volných termínů. V den, kdy chcete přijít, Vás už neobjednáme.
 
Kdy mám přijít, abych dlouho nečekal?
 
Denně ošetříme 40-60 pacientů, což znamená, že máme pacienty v čekárně po celou ordinační dobu. Vyšší návštěvnost můžete očekávat v pondělí, někdy v pátky, po dovolené, v době chřipkové epidemie, někdy je více pacientů až po 9 hodině. Co však platí jeden den, týden nemusí platit již následující. Snížit čekání můžete objednáním. Viz výše.
 
Nemůžu se dovolat do ordinace, kde je problém?
 
Příčin může být více - máte špatné telefonní číslo, není ordinační doba, je dovolená, sestra nestíhá zvedat všechny telefony, neboť ošetřuje pacienty a odbavuje pacienty z čekárny. Pokud je ordinace v provozu zkuste volat vícekrát nebo využijte v neakutních případech email.
 
Chci jen razítko na tiskopis, žádanku na vyšetření, léky - může mi to vydat sestra?
 
Veškeré tiskopisy, žádanky, léky vystavuje pouze lékař pokud nemáte domluveno jinak. Sestra není pro tuto práci kompetentní. Pro předpis léků je nutný elektronický podpis lékaře.
 
Proč mi léky nepředchystáte dopředu?
 
Většina těchto tazatelů je z řad pacientů, kteří užívají léky dlouhodobě pro onemocnění, u kterých je nutné sledovat zdravotní stav pacienta. Stává se pak, že odborný lékař změní léky, v lékárně dají jiný název léku, pacient neví co vlastně užívá a je tady problém. Dále každý recept má omezenou dobu trvání.
 
Můžu si žádanku k odbornému lékaři objednat dopředu např. emailem a pak si jen zaklepu na sestru?
 
Žádanky na vyšetření se vystavují pouze po vyšetření pacienta lékařem.
 
Stal se mi úraz, chci na vyšetření k odbornému lékaři musím mít od praktického lékaře žádanku?
 
Pokud se vám stal úraz můžete bez žádanky na chirurgii. K jiným lékařům je lépe mít žádanku (někeří lékaři ji vyžadují). Mnoho zdravotních problémů lze však vyřešit při návštěvě praktického lékaře, případně Vás může správně nasměrovat k odobornému lékaři.
 
Odborný lékař mi nevystavil nemocenskou a posílá mě k praktikému lékaři, jedná správně?
 
Pracovní neschopnost nelze vystavit na pohotovosti. Vystavuje ji ošetřující lékař - lékař který Vás ošetřil a zve si Vás na kontroly např. bolavý zub - zubní lékař, zánět v oku - oční lékař, zlomená noha - chirurgie, traumatologie. V době hospitalizace vypisuje lékař v nemocnici.
 
Potřebuju do práce paragraf, manželka se nemůže starat o dítě, kdo mi ho vypíše?
 
Paragraf vypíše ošetřující lékař nemocné. V tomto případě lékař, který se stará o manželku - praktický lékař, odborný lékař, lékař v nemocnici, pokud je hospitalizovaná.
 
Mám nárok na tyto odběry hrazené ze zdravotního pojištění? Chci odběry krve před estetickým zákrokem, žádají po mně odběry před řešením obezity, chci znát krevní skupinu.
 
Pojišťovna hradí odběry krve pouze ze zdravotních důvodů a vyhláškou stanovené preventivní vyšetření. Tudíž nárok v těchto případech nemáte. Oběry vám provede, kterákoli laboratoř za úplatu.
 
Jak často se provádí preventivní prohlídka?
 
Prevence se provádí co 2 roky. Vyšetření a odběry krve jsou dány zdravotním stavem a vyhláškou (co odebrat, jak často).
 
Jaké vakcíny očkujete?
 
Skladem máme vakcíny proti tetanu, klíšťové encephalitidě, pneumokokům, v období chřipek vakcíny proti chřipce, pro pracovníky ve zdravotnictví máme vakcíny proti žloutence typu B. Tyto vakcíny máme skladem nemusíte pro ně chodit do lékárny.  Další vakcíny vám mohou podat v očkovacím centru Avenier (poliklinika Hrabůvka, 1. patro, modrá chodba).
 
Kdy očkujete proti chřipce?
 
Očkování proti chřipce se provádí každoročně - zahajuje se cca v září. Chřipkou z vakcíny neonemocníte, to bývalo u starších typů, které se aplikovaly na nosní sliznici. U pacientů nad 65 let a u pacientů s určitým onemocněním hradí vakcínu pojišťovna. U ostatních přispívají pojišťovny v rámci svých preventicních programů.
 
Je nutné se objednávat k očkování?
 
Vakcíny se snažíme mít stále skladem. Možné je mít dotaz na to zda daný typ vakcíny máme. Jinak stačí zaklepat a vakcínu naočkujeme. Musíte být zdravý, bez akutního horečnatého onemočnění, bez známek akutní alergie.
 
Jaké jsou nežádoucí účinky očkování?
 
Mezi nežádoucí účinky očkování patří nejčastěji bolest v místě vpichu, otok, zarudnutí, teplota.
 
Musím se pro výpis do práce objednávat?
 
Nemusíte. V den, kdy chcete přijít pro výpis při příchodu do čekárny, nahlaste sestře svůj požadavek.
 
Proč mi lékař nevystaví posudek do práce, když mě zaměstnavatel k lékaři poslal?
 
Praktický lékař svým registrovaným pacientům potvrdí posudky jen tehdy pokud má zaměstanec kategorizaci práce v sk. 1 (administrativa), sk. 2 (dělníci ve výrobě, uklízečky, svářeč, ...) provádí závodní lékař zaměstanavatele.
 
Můžu u Vás platit kartou?
 
Ne. Je však možné platit přes bankovní aplikaci okamžitou platbou.